PhotoEurope1

Základní vybavení foto ateliéru – Co vše budete potřebovat?

Když poprvé vybíráme vybavení fotoateliéru, tak je potřeba se v první řadě zamyslet nad otázku, co všechno v ateliéru budeme fotit.

Až budeme vybírat vhodná světla, je potřeba zvážit:

  • na jaká clonová čísla budeme fotit?
  • chceme fotit  jen ze stativu, nebo i z ruky?
  • jaká bude kvalita výstupu = jaké nejvyšší ISO mohu použít?
  • pracuje se mi lépe s trvalými, nebo zábleskovými světly?
  • pokud s trvalými, je lepší LED, nebo úsporná zářivka ?
  • budu používat světla jen v ateliéru, nebo potřebuji bateriové provedení pro externí použití.

A jak tedy správně postupovat při výběru studiových světel?

Není to v žádném případě tak, že některé světlo by bylo lepší a některé horší. Jde spíš o to, že každý zdroj světla má svůj charakter, díky kterému se hodí pro některé typy fotografií více a pro některé méně. Také je v neposlední řadě většinou nutné udělat kompromis mezi kvalitou a vychytávkami, které světlo má a jeho cenou.
Nejvyspělejší a nejkvalitnější řešení, nebudou nikdy bohužel nejlevnější a naopak někdy zbytečně platíme obrovské sumy za renomované značky, které v podstatné kromě atraktivního nápisu na krytu nic navíc nenabízejí.  Nicméně pokud vyberete rozumnou značku, která nabízí nejlepší poměr mezi kvalitou a cenou, tak výrazně ušetříte a máte kvalitní vybavení.
Já pracuji s trvalými, ale především se zábleskovými světly již skoro 25 let a za tu dobu jsem měl možnost otestovat většinu značek na trhu. Posledních 12 let jsem až na malé výjimky věrný značce PHOTON EUROPE (opravdu mám v ateliéru tři 12 let staré, plně funkční Millennie), ale dnes protože často pracuji i v exteriéru používám převážně bateriová světla HD-610 a HD-400, která mají HSS a TTL režim. Na téhle značce se mi mimo jiné líbí, že jako jedna z mála má servis přímo v Praze, kde světlo spraví v podstatě na počkání a nebo vám po dobu opravy zapůjčí jiné světlo zdarma.  
Ale dost teorie, vrátíme se k základům.

Správná volba zábleskových světel

Jestli dáváte přednost primárně nižším clonovým číslům, rádi fotíte na nízkou hloubku ostrosti a v praxi se tedy váš pracovné rozsah pohybuje přibližně mezi f1,2 a f8, tak opravdu není potřeba kupovat silná záblesková světla. Úplně stačí nižší třídy s výkonem cca. 300 – 400 Ws.
Zde mám dobré zkušenosti například se ZÁBLESKOVÝM SVĚTLEM BASIC Pro 300 Ws , které je díky velice příjemné pořizovací ceně a bezporuchovosti vhodné pro začínající a hobby fotografy.
Pokud budujete ateliér spíše pro profesionální použití, nebo často fotografujete na nejnižší clony (cca. f1,2 – f2,8) a nemáte problém za kvalitu trochu připlatit, tak je nejlepší volbou PROFESIONÁLNÍ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO DIGITAL MASTER PRO DM-4, které má kromě celkově propracovanější konstrukce a technologie také jemnější regulaci při minimálním výkonu (až do 1/64). Využívá LED panel místo pilotního světla, což přináší velkou úsporu energie. Panel má stejnou životnost jako světlo, tak není potřeba v delším horizontu investovat do náhradních žárovek.

Naopak fotografové, kteří převážně pracují s vyššími clonovými čísly (například f11, f16), nebo pracují v ateliéru či v exteriérech, kde je i silné denní světlo od slunce, které potřebuji “dorovnat”, nebo přesvítit potřebují studiová světla s vyšším výkonem a to minimálně 500-600 Ws. Zde se dá opět použít PROFESIONÁLNÍ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO DIGITAL MASTER PRO DM-6 , ale tentokrát v silnějším provedení 600Ws.
Pro ateliéry, které se pronajímají, či jinak komerčně a často využívají  bych pak doporučil spíše vyšší třídu světel s ještě bytelnějším provedením, kde je kladen důraz zejména na dlouhodobý silný provoz – Profesionální záblesk pro velkou zátěž – DPEII Pro 600Ws  .
Nejvyšší výkony zábleskových světel 800Ws je nezbytný pouze pro fotografy, kteří často pracují  s tak vysokými clonovými čísly jako jsou f16, 22 a podobně … .

A co bateriová záblesková světla ?

Pokud fotíte častěji v exteriéru, tak se bez bateriových zábleskových světel určitě neobejdete. Samostatné bateriové zdroje s připojováním přes kabel jsou dnes již poměrně nekomfortním přežitkem a jak jsem již nakousl aktuálně nejraději používám HD-TTL-610 – BATERIOVÉ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO , ale pokud nepotřebujete funkci TTL TTL, poslouží stejně dobře levnější HD-601 HSS BATERIOVÉ ZÁBLESKOVÉ SVĚTLO

Ovšem, pokud někam letím letadlem, a nebo musím nést světla v batohu daleko na nedostupnou lokaci , tak určitě dám přednost o něco slabšímu, ale i lehčímu a mnohem rychleji dobíjejícímu HD 400 TTL HSS BATERIOVÉMU ZÁBLESKOVÉMU SVĚTLU

A jsou tedy lepší záblesky, nebo trvalá světla daylight ?

Jsou situace, kdy se  trvalá světla na focení vyloženě nehodí, mají o hodně nižší výkon (svítivost), než záblesková světla, proto s nimi nejde fotit na vyšší clonová čísla. Výjimkou je situace, když  výrazně zvýšíme hodnotu ISO, ale to často v závislosti na kvalitě výstupu udělat nejde. Také se nehodí k focení na přímém slunečním světle, které je většinou o hodně intenzivnější, než zdroj umělého světla, který tím pádem na výsledné fotografii v podstatě není vidět.

Trvalá světla se naopak skvěle hodí do stylově zařízených ateliérů interiérů, nejvíce je oceníme tam kde je potřeba kombinovat umělé a denní světlo od oken. Rád používám SUN-400 DAYLIGHT 1000, protože má krásně měkký charakter světla, který je ideální na focení stylů boudoir, beauty, newborn a podobně.


Nejnovější trend – LED světla na fotografování

LED světla mají daleko vyšší CRI, než klasické úsporné zářivky,  pro to u nich i podání barev vychází daleko lépe. Barvy jsou věrnější a živější.
Další výhodou vyšších řad LED světel možnost využít díky bajonetu Bowens širokou  nabídku příslušenství (softboxy, komínky, beauty dishe … v podstatě veškeré běžné modifikátory pro záblesková světla).
Jestli potřebujete ekonomickou variantu, tak se určitě skvěle hodí PHOTON LED daylight 450 – trvalé světlo se softboxem 50×70, které je vhodné na fotografování portrétů, tale hlavně na svícení produktové fotografie (CRI 96 zajistí vynikající podání barev). 

Pokud potřebujete fotit figurální fotografii celých postav, tak je lepší pořídit o trochu vyšší výkon – minimálně  LED EF-60 8500Lm Bateriové světlo (lze napájet i pomocí síťového adaptéru, který je součástí balení), ale nejlepší volbou je bezesporu LED 2000B 5500K trvalé studiové světlo, to má bajonet Bowens, jak jsem již zmiňoval výše a pasuje k němu veškeré příslušenství pro tvarování světla od softboxů přes beauty dishe až po komínky. Výkon světla odpovídá přibližně 2.000W halogenu a to už je na trvalé světlo velice slušný výkon! 
Toto světlo se vyrábí ještě v druhé variantě s regulovatelnou barevnou teplotou  LED 2000A 3200K – 7500K trvalé studiové světlo, a je ve své kategorii naprostá špička jak cenou, tak výkonem.

Ovšem, když potřebujete fotografovat v exteriéru, kde není možnost připojení k síti, tak je potřeba pořádné, silné LED světlo na baterii a  tou momentálně nejlepší volbou na trhu je bezesporu Trvalé bateriové, hybridní 150W LED světlo EF-150D LED.

Ještě bych neměl zapomenout zmínit oblíbené kruhové světlo youtuberů a vizážistek –  LED RING LIGHT se zrcátkem, je silné a díky vychytanému zrcátku, se při líčení či natáčení vidíte a je také mnohem snazší kontrolovat záběr.

Úplně na konec bych zmínil kapesní LED170 PANEL PRO přídavné světlo k fotoaparátu, které nosím ve fotobrašně vždy s sebou a skvěle se mi hodí na focení v šeru, když nechci mít na fotografii tvrdé, studené a ostré světlo od blesku, protože při svícení z malé vzdálenosti jsou s tímhle skladným LED panelem fotografie o dost přirozenější, než s bleskem.

Více o dalším příslušenství fotoateliéru se můžete dočíst v dalším mém článku zde: Jak vybrat fotografické pozadí?

Co je obrovská výhoda – u Photon Europe si můžete nechat poskládat sestavu studiových světel a příslušenství “na míru” přesně  podle svých potřeb a představ. Veškeré poradenství a také technické konzultace jsou zcela zdarma, stačí mrknout na: www.photoneurope.cz a zavolat, nebo napsat.